Po savaitės 38-ąjį gimtadienį vęsiantis aktorius Dainius Kazlauskas artimiausiu metu norėtų atsidėti tik reisūrai. Persikonstruoti adantis menininkas iandien labiausiai ilgisi publikos, kūrėjų ir kritikų diskusijos.
D. Kazlauskui, jėgas imėginusiam tiek kine, tiek televizijoje, tiek teatre, nesvarbu, kur vaidinti, svarbu - kaip. Kovo pabaigoje pristatęs savo reisuotą spektaklį Duetai, aktorius neslepia norįs pailsėti nuo vaidybos ir paiekoti naujų saviraikos kelių.
- Duetai - dar jauni, bet jau tituluoti. Ar to ir tikėjotės?
- Duetai monėms patinka, bet niekas negali nurodyti konkrečių dalykų. Visi sako, kad tai tiesiog tarsi magija. O tai labai svarbu. Pasiūlos dabar labai daug, tad smagu, kad publika Duetus pastebi. Kaune kovą vykusiame XXXI teatro festivalyje spektaklis laimėjo publikos simpatijas, o Viktorija Kuodytė buvo pripainta geriausia moterimi aktore. Duetus reisavome kartu su ja - abu buvome ir aktoriai, ir reisieriai.
- Ką veiksite toliau?
- Planų neturiu - Dievas nusijuoktų. Noriu pailsėti. Tiesiog dabar toks etapas. Reikia iekoti. Pjesių, vaidmenų, monių, pinigų, draugų, bendraminčių. Tai ilgas kelias.
Dabar mąstau apie reisūrą. Turiu pilną teisę reisuoti - aktoriumi a tapau vėliau. Ilgą laiką man pakako kūrybos procese dalyvauti alia aktorių, pakako reisūros, vėliau ėmiau ir vaidinti. Dabar tikiuosi, kad pavyks kaką pastatyti kaip reisieriui. Manau, kitas mano darbas būtent ir bus reisūrinis. Galbūt jis bus Maskvoje - keliai ten nėra udaryti. Tad planuoju persikonstruoti.
Svarbiausia - sąiningumas
- Esate vaidinęs ir teatre, ir kine, ir televizijoje. Kur dirbti jums buvo mieliau?
- Mieliausia - geras darbas ir kompanija. Nesvarbu kur. Scenoje yra sunkiau. Kino galimybės kitokios. Ten svarbu susivokti čia ir dabar, prie trisdeimt monių, stovinčių aplink tave. Kine iki galo nematai visumos, nemato niekas. Gal tik scenaristas įsivaizduoja, kad jis turi pabaigą. Lietuvikame variante scenarijus apskritai būna i trijų sakinių ir niekas iki galo neino visumos - nei aktoriai, nei reisieriai. Kine reisūra prasideda tik montae. Aiku, reikia ir gerai nufilmuoti. O teatre matai visumą, vaidini nuo pradios iki galo. Tai kur kas sunkiau. Daugelis kino aktorių tiesiog negali būti scenoje.
Bet manau, kad kvaila sakyti, jog teatras yra kakokia tikroji tiesa, o kinas ar televizija - menkesni. Bet koks gebėjimas būti, galėti ir ten, ir ten yra aktoriaus turtas, patirtis. Reikia talento ir profesionalumo. Tarkime, usienyje yra visko - ir rimto teatro, ir popso, ir ou, ir klubinės kultūros, ir komercinės kūrybos. Tačiau visa tai yra atskirta. Jei eini į Brodvėjų, inai, kad gali tikėtis rimtos scenos, jei eini į humoro klubą, inai, kad ten rasi komiką. O pas mus viskas yra persimaię.
Tie patys aktoriai usiima ir rimta kūryba, ir, kaip pas mus įprasta sakyti, chaltūromis. Bet juk tai neatsakinga: jei esi sąiningas ir gerbi save, vienodai pastangų atiduosi tiek nekomerciniam teatrui, tiek ou darbui. Tai vidinės kultūros dalykai. Viskas, ką tu darai, yra tavo. Nesvarbu, ar usiimi savo pagrindiniu darbu, ar chaltūromis, kokybė neturi skirtis. Nesvarbu, ar tai televizija, ar teatras - svarbu, kad viską stengtumeisi atlikti taip gerai, kaip tik gali. Tačiau publikai to kol kas, matyt, nereikia. Manau, tik dvideimt procentų visuomenės yra sąmoningi ir gebantys atsirinkti. Likę atuoniasdeimt procentų suvartoja viską, kas jiems pateikiama.
Trūksta dialogo
- Pasigendate publikos skonio?
- Mūsų publika dar nemoka atsirinkti. Kaimyninėje Lenkijoje teatras yra virtęs gyvenimo būdu, pas mus kol kas ėjimas į teatrą vis dar yra tik pasikultūrinimas. Teatras, spektaklis, menas - galingi odiai, po jais nesunku pasislėpti. Kas yra skonis? Tai be galo svarbus dalykas. O jo pas mus trūksta. Prisiminkime Lietuvos vardo paminėjimo prieastį. Po mosto kuoka sekė du imtai metų miglų ir tylos. Tuos du imtus metų vėluojame iki iol. Manau, norint, kad tai pasikeistų, prireiks dar kelių deimčių metų. Kol kas mes net neturime monių grupių: kurdamas negali įsivaizduoti, kam kuri.
Kartais sakai: Tai visikas debilizmas, absurdo virūnė... Bet tas dalykas Lietuvoje staiga tampa be proto populiarus. O kartais atrodo - va, tai yra gerai! Bet tas dalykas numirta vos gimęs. A nesuprantu, pagal ką monės vertina ir kaip. Tiesa, publikos diagnozės niekas ir neino - girdisi tik kritikų balsai, vėliau publika orientuojasi būtent pagal juos. Ir ratas usidaro. Kūrėjai taip pat turėtų drąsiai apie tai nekėti, diskutuoti, lavinti. Deja... Galbūt tylėti yra tiesiog patogiau.